Czytaj recenzje odżywek i suplementów



wordpress review theme wordpress affiliate theme review theme affiliate theme wordpress review themes wordpress affiliate themes review themes affiliate themes

Jak działa kreatyna?

Wiele osób, które oddają się intensywnym treningom, czy to rekreacyjnie czy zawodowo sięga po kreatynę, jako podstawową odżywkę mającą pomóc im w osiągnięciu efektów. Niektórzy nieprzychylni temu rodzajowi odżywki bądź odżywkom i suplementom w ogóle twierdzą jednak, że kreatyna faktycznie daje pozytywne efekty, ale jest to tylko tak zwany efekt chwilowej masy.

Czy to prawda czy mit?

Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie wyjaśniając dokładnie jak działa kreatyna i dla kogo  w szczególności jest ona dostosowana. Najmniejszej wątpliwości nie ulega fakt, że na tle wszystkich innych suplementów diety oraz odżywek mających na celu przede wszystkim zwiększenie beztłuszczowej masy mięśniowej.  Można powiedzieć, że w tym aspekcie działanie kreatyny jest wręcz spektakularne. Bywają jednak ludzie, którzy skarżą się na dość doraźny charakter zmian oraz zanikanie uzyskanej masy zaraz po zakończeniu cyklu przyjmowania kreatyny.

Jak to możliwe?

Jak wykazują badania nad kreatyną, istota jej działania polega przede wszystkim na magazynowaniu wody w komórkach mięśniowych, dzięki czemu mięśnie stają się większe bardzo szybko, wręcz napompowane. Przyjmując kreatynę doprowadzamy do zwiększenia zasobów wewnątrzkomórkowych, a organizm musi to wyrównać poprzez zwiększenie poziomu płynów. Niestety po zakończeniu stosowania kreatyny, wszystko wraca „do normy”, mięśnie już nie magazynują tyle płynu, a ciało też tyle go nie produkuje. Czy nie ma na to rady? Czy kreatyna to substancja pozwalająca na uzyskanie szybkich efektów, ale tylko na jakiś czas? Czy można porównać ją do diety cud?

Na nasze szczęście nie!

Kreatyna działa w konkretny sposób – dzięki zwiększonemu uwodnieniu komórek mięśni poprawia się też dostępność ATP, co pociąga za sobą wiele reakcji biochemicznych odpowiedzialnych na przykład za zwiększenie aktywności enzymów, jakie odpowiadają za syntezę białek, w tym samym czasie hamując katabolizm a więc rozpad mięśni. To właśnie dzięki temu mięśnie rosną nie tylko  szybciej ale i znacznie efektywniej – nie da się jednak zbudować ogromnej masy w chwilę – to taka sama naiwność jak wiara w trwałość diety cud.

Co więc zrobić, aby utrzymać efekty na dłużej?

Działanie kreatyny najlepiej wyjaśnić na przykładzie działania kawy, do której można porównać ten rodzaj odżywki. Spożywając kawę eliminujemy zmęczenie, w efekcie czego możemy zrobić znacznie więcej, bowiem nasz umysł i ciało funkcjonują lepiej. Po kilku godzinach jednak kofeina z organizmu zostaje wydalona i jej działanie nie jest  już przez nas odczuwane chyba, że przyjmiemy kolejną dawkę.

W przypadku kreatyny jest bardzo podobnie

Jej działanie polega przede wszystkim na tworzeniu znacznie lepszego niż naturalne środowiska wewnątrzkomórkowego, które niezbędne jest do budowania masy mięśniowej i oczywiście rozwoju siły. Kiedy jednak przestajemy stosować kreatynę wszystko wraca do normy – aby temu zapobiec trzeba doprowadzić do jak najlepszych efektów w trakcie jej stosowania. Im lepsze będą efekty tym dłużej się utrzymają. Niestety nic innego w przypadku tej odżywki nie da się zrobić – magazynowana woda w końcu się ulotni, a my musimy zrobić co możliwe, aby efekty utrzymały się jak najdłużej. Na szczęście przyjmowanie kreatyny można kontynuować, co jakiś czas przyjmować ją ponownie, a więc jeśli wszystko dobrze się przemyśli, efekty będą bardziej trwałe. Im bardziej przyłożymy się do treningu jak i diety w trakcie suplementacji kreatyną, tym więcej korzyści wyciągniemy z jej spożywania.

Napisz komentarz